«Ο κινηματογράφος είναι η πιο σύγχρονη μορφή αφήγησης»

kontolewn

Συνέντευξη του συγγραφέα Μάνου Κοντολέων στους: Μαριάνα Παναγοπούλου, Αιμιλία Μαντά & Τάκη Κοντούλη

Πώς αποφασίσατε να στραφείτε από την φυσική την οποία σπουδάσατε σε κάτι τόσο διαφορετικό όπως η λογοτεχνία;

Λοιπόν πρώτα από όλα είχα κάνει ένα λάθος, φυσικά νέος ήμουν λάθη έκανα, αλλά τα λάθη διορθώνονται. Τα διόρθωσα, αλλά από την άλλη πάλι να σας πω ότι η σπουδή μιας θετικής επιστήμης όπως είναι η φυσική δεν είναι και τόσο μακριά από το πώς στήνεται ένα μυθιστόρημα, το οποίο απαιτεί και αυτό τους κανόνες και τους νόμους
του. Και οι νόμοι της φυσικής, όπως πχ. ο νόμος της δράσης και της αντίδρασης, εφαρμόζονται απόλυτα στην κατασκευή ενός μυθιστορήματος καθώς έχει να κάνει με τις σχέσεις των ανθρώπων. Ο τρόπος που πιέζω έναν άνθρωπο, ο τρόπος με τον οποίο του συμπεριφέρομαι, έχει άμεση ανταπόκριση στο πώς αυτός θα συμπεριφερθεί σε εμένα.

Γράφεται βιωματικά βιβλία; Και τι αποτελεί έμπνευση για εσάς;

Δεν νομίζω ότι είναι βιωματικά τα βιβλία μου με την έννοια ότι αυτοβιογραφικά, αλλά πιστεύω ότι δεν υπάρχει συγγραφέας που να μην στηρίζεται πάνω στα βιώματά του. Η έμπνευσή μου ξεκινάει από αυτά που συμβαίνουν γύρω μου, στουςάλλους ανθρώπους, στον ίδιο μου τον εαυτό. Νομίζω ότι είμαι ένας συγγραφέας που τον ενδιαφέρουν πάρα πολύ οι ανθρώπινες σχέσεις έτσι όπως εκφράζονται μέσα στην καθημερινή ζωή.

Πώς μπορεί κανείς να γίνει συγγραφέας; Διότι υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι πιστεύουν ότι διαβάζοντας μπορεί κάποιος να μάθει την συγκεκριμένη τέχνη.

Συμφωνώ με αυτό, βέβαια πιστεύω ότι με το ταλέντο ή γεννιέσαι ή δεν γεννιέσαι. Αλλά το ταλέντο από μόνο του δεν είναι αρκετό, πρέπει να το καλλιεργήσεις, πρέπει  να το βοηθήσεις να αναπτυχθεί, να ανθήσει και να καρποφορήσει. Αυτό κατά την δική μου άποψη γίνεται με την ανάγνωση πολλών βιβλίων άλλων συγγραφέων, με το να γράφεις εσύ ο ίδιος ξανά και ξανά, να κρίνεις τα δικά σου τα κείμενα σαν να είναι κείμενα τρίτων.

Ποια είναι τα μηνύματα που θέλετε να περάσετε μέσα από τα βιβλία σας;

Δεν μου  αρέσει η λέξη «μήνυμα», γιατί μου θυμίζει κάτι που έχει να κάνει με σχολείο. Εκείνο που περνάω μέσα από τα βιβλία μου είναι το να βλέπουμε την ζωή με ένα πιο πλατύ τρόπο, να δούμε την σκοτεινή πλευρά των πραγμάτων και τελειώνοντας ένα βιβλίο εγώ σαν αναγνώστης  να έχω εισπράξει μία έστω και κατά το ελάχιστο διαφορετική θέση του κόσμου. Άρα και εγώ αυτό που προσπαθώ  να κάνω μέσα από τα βιβλία μου είναι, να δείξω ότι ξέρετε τα πράγματα δεν είναι μόνο έτσι, μπορεί να είναι και αλλιώς.

kontolewn2

Ποιες σκέψεις και συναισθήματα σας έχουν δημιουργηθεί από τις εμπειρίες σας στο φεστιβάλ μας;

Τώρα δεκαπέντε χρόνια που έρχομαι όπως καταλαβαίνετε για να έρχομαι εδώ συνέχεια είναι εμπειρίες πάρα πολύ θετικές και είναι από τα πιο σημαντικά πράγματα στον κόσμο. Πολλές φορές αναρωτιέμαι πόσο σας έχουν επηρεάσει εσάς τα ζιζάνια αυτές οι εμπειρίες.

Πιστεύετε ότι υπάρχει κρίση πολιτισμού σήμερα στην Ελλάδα;

Νομίζω ότι υπάρχει κρίση σκέψης, κρίση σχέσεων. Ο πολιτισμός είναι μέσα στην καθημερινότητά μας, ο τρόπος που θα μιλήσω, ο τρόπος που θα ντυθώ, ο τρόπος που θα οδηγήσω, είναι μικρές εκφράσεις πολιτισμού, μπορεί να είναι η δημιουργία της τέχνης, η απόλαυση της τέχνης. Νομίζω λοιπόν ότι στην Ελλάδα, υπάρχει ένα πρόβλημα αυτή την στιγμή, η καθημερινότητά μας που είναι μία πολιτισμένη καθημερινότητα. Βεβαίως να το πούμε αυτό, υπάρχουν και οι εξαιρέσεις, όπως ζούμε αυτές τις μέρες στον Πύργο, είναι μία εξαίρεση, υπάρχουν τέτοιες εξαιρέσεις σε καθημερινή βάση σε πάρα πολλές μεριές αυτού του τόπου.

Θεωρείτε πως ο κινηματογράφος συσχετίζεται με την λογοτεχνία; Αν ναι με ποιο τρόπο; 

Και ο κινηματογράφος και η λογοτεχνία είναι  μία μορφή αφήγησης. Οι άνθρωποι θέλουμε πάντα να αφηγούμεθα και να παρακολουθούμε αφηγήσεις. Ο κινηματογράφος είναι η πιο σύγχρονη μορφή αφήγησης. Ο κινηματογράφος σαφέστατα, όπως και η λογοτεχνία  είναι μία  δομημένη μορφή αφήγησης. Η λογοτεχνία στηρίζεται περισσότερο στις λέξεις ενώ ο κινηματογράφος περισσότερο στις εικόνες. Η αφήγηση είναι η ανάγκη ενός ανθρώπου να επικοινωνήσει με άλλους ανθρώπους.

Με ποια κριτήρια επιλέγετε την ταινία με την οποία θα βραβεύσετε με το βραβείο UNICEF; 

Πρέπει η ταινία να τα συνδυάζει όλα και να έχει μία καλλιτεχνική απλότητα όσων αφορά την σκηνοθεσία, το σενάριο και την ηθοποιία και πρέπει να είναι κοντά με αυτό που θέλει να προβάλλει η UNICEF.

Σας ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο σας.

Σχολιάστε

